Thursday, August 23, 2007

FOKUS MINDA : Penjajahan Minda oleh Barat













Sudah tiba masanya masyarakat Malaysia menyedari untuk terus membina kekuatan sendiri dalam semua aspek terutamanya ekonomi, sosial dan politik bagi mengelakkan pihak lain mencorakkan masa depan dan kepentingan mereka.

Kita bukan tidak memepunyai kekuatan sendiri malah lebih daripada itu, tetapi apa yang membimbangkan ialah kehadiran usaha-usaha jahat terutamanya daripada barat untuk memanipulasi kekayaan dan menguasai Blok Asia Timur ini.

Barat yang dimaksudkan di sini tidak lain tidak bukan ialah Amerika Syarikat yang sememangnya terkenal sebagai Negara kuasa besar yang juga memegang kuasa ekonomi dunia. Kebimbangan ini boleh kita lihat apabila dalam tempoh 15 tahun kebelakangan ini, kita hidup di dalam dunia yang hanya pada Amerika Syarikat. Apa sahaja yang timbul, Amerika akan menjadi “superleader” juara kepada kebebasan dan demokrasi, kononnya


Penjajahan Minda

Jika diamati Amerika Syarikat seolah-olah sedang berusaha untuk memastikan dunia berada di bawah telunjuknya. Jika gagal untuk campur tangan dalam urusan dalaman atau tidak ada alas an untuk melancarkan perang terhadap sesuatu Negara, mereka akan mencari alternative yang lain. Kini mereka semakin ghairah berusaha untuk menjajah minda masyarakat dunia dengan memaparkan pihak mereka berada di pihak yang benar dan pihak lain terutamanya yang tidak mahu menurut kehendak mereka akan dianggap sebagai pesalah dan lebih teruk lagi dilabel sebagai pengganas.

Mereka menggunakan semua rangkaian yang ada, tidak kira ekonomi, pilitik, sosial, sehingga kepada pembikinan filem. Mereka juga sering mencari alasan terbaik yang selalunya mendapat restu negara-negara maju dan membangun lain dalam menjayakan misinya.

Sehubungan itu, kita di Malaysia sewajarnya berwaspada terhadap anasir barat terutamanya Amerika Syarikat yang tidak pernah terputus asa untuk menguasai Blok Asia Timur terutamnya Negara kita.

Memandangkan seriusnya masalah berkenaan, apakah usaha yang kita lakukan bagi memastikan masyarakat sentiasa peka terhadap isu penjajahan minda oleh Amerika Syarikat ini?

Apa yang boleh kita lakukan agar anak bangsa kita tidak terpedaya dengan kata-kata serta janji manis barat dan tali barut mereka sekali gus menanamkan semangat nasionalisme yang tinggi di kalangan rakyat Malaysia?.

Semangat Nasionalisme Yang Rapuh

Sasaran utama yang perlu diberi perhatian ialah golongan remaja. Jika diperhatikan golongan remaja zaman siber ini mudah dipengaruhi minda mereka. Mereka sering terikut-ikut dengan budaya barat yang kononnya dianggap moden. Semangat nasionalisme mereka juga amat rapuh, malah lebih membimbangkan lagi kini telah kelihatan unsur-unsur mereka tidak berminat untuk mengambil tahu apatah lagi menyertai pergerakan politik Negara yang selama ini menjadi kebanggaan Negara. Mereka menganggap urusan berpolitik ini urusan orang dewasa atau lebih tepat lagi wakil rakyat yang dilantik.Mereka meletakkan tanggungjawab ini bulat-bulat kepada generasi atau penaraju Negara. Untuk menghayati jalur gemilang juga kita terpaksa berbelanja besar bagi memastikan aktiviti mengibarkan Jalur Gemilang sempena bulan kemerdekaan dilaksanakan. Kekurangan minat mereka ini terhadap perjalanan politik Negara mendorong kepada kekurangan generasi pelapis untuk mentadbir Negara kelak. Kalau adapun bilangannya cukup kecil.

Senario ini terjadi berikutan kurangnya minat mereka terhadap sejarah sama ada sejarah Malaysia atau sejarah kebangkitan mahupun kejatuhan Negara-negara lain yang boleh dijadikan contoh teladan. Berbalik kepada kehebatan Amerika Syarikat, berapa ramaikah anak bangsa kita yang mengatahui sejarah bermulanya Negara berkenaan?.

Sejarah Awal Amerika

Negara Amerika Syarikat bermula apabila Britain membuka penempatan di Benua Amerika dengan menundukkan penduduk pribumi, Red Indian. Cara mereka mengusir pewnduduk peribumi ini amat menjijikan . Mereka membekalkan arak yang murah kepada kaum berkenaan. Perbuatan ini telah mengubah corak budaya dan cara hidup kaum Red Indian. Ramai yang menjadi pemabuk sehingga ada yang sanggup menjual tanah kepunyaan mereka semata-mata untuk menikmati kepuasan meminum arak.

Daripada 13 wilayah penempatan Britain yang menunutut kemerdekaan itu, kini Amerika Syarikat muncul sebagai kuasa besar yang tidak ada sesiapa yang mamapu mencabar. Pada 4 Julai 2007 yang lalu Amerika Syarikat menyambut ulang tahun kemerdekaannya yang ke-231. Sepanjang sambutan itu diperlihatkan kawalan yang begitu ketat, kononya bagi menangkis serangan pengganas- itulah sikap Amerika Syarikat sebagai kuasa besar sejagat.

Selain itu, satu bangsa yang bilangannya hanya enam juta orang tetapi mampu menguasai duania iaitu Yahudi juga tidak kuarng hebatnya menjadi tulang belakang kepada kejayaan Amerika.

Sejarah Yahudi

Jika dikaji sejarah orang Yahudi meraka ini adalh kelompok minoriti yang tertindas sering diusir dan dianiayai. Mereka juga dibenci oleh orang Eropah yang menganggap Yahudi bangsa oportunis. Sehingga kini mereka juga dibenci di Jerman. Baru-baru ini melalui satu kaji selidik yang dilaksanakan di Eropah masih membenci dan tidak menerima Yahudi. Pernahkah kita terfikir bagaimana bangsa yang sering ditindas dan dibenci ini boleh menguasai dunia?

Dari segi sejarah pada 1942 apabila Andalusia ditawan semula oleh orang Kristian Sepanyol, penduduk Andalusia ketika itu diberi pilihan sama ada menganut agama kristian atau dibunuh atau keluar dari wilayah itu. Pada masa itu terdapat 100,000 orang Yahudi di sana.

Umat Islam keluar dari wilayah berkenaan dan kembali ke Afrika utara tetapi 100,000 orang Yahudi tidak ada Negara yang mahu menerima mereka. Ketika itulah Empayar Uthamaniah di bawah pemerintahan Sultan Beyezid II (1481-1512) menawarkan tempat kepada mereka. Begitulah baiknya orang Islam ketika itu. Mereka iniilah yang berkembang dan apabila terbentuk Negara Israel, merka berpindah ke sana.

Pernahkah kita terfikir untuk merenung sejenak bagaimanakah orang Yahudi yang tidak tentu kehidupannya pada asalnya, boleh Berjaya pada hari ini? Bagi mereka perjuangan untuk hidup merupakan kemestian dan kesulitan yang dihadapi dijadikan teras bagi membina kekuatan dalaman dan jati diri.

Hasilnya, kini kita boleh lihat oarng Yahudi menguasai pelbagai bidang utama yang mempunyai jaringan ekonomi, sosial dan politik sehingga sesiapa yang ingin menjadi presiden sekalipun perlu mendapat restu Yahudi.

Dalam bidang sains sosial mereka ada Moshe Yegar yang menulis buku Islam and Islamic Institutions in British Malaya dan Rapheal Israeli yang menulis buku Muslim in China and Muslim in Burma; Dalam bidang penulisan lain, Isaac Asimov, Saul Bellow, Leon Uris, Farnz Kafka dan Alberto Morovia; Dalam bidang sains mereka ada Alberth Einstein; Industri filem, Steven Speilberg, Roman Polanski, Oliver Stone dan Woody Allen; bidang lakonan, Paul Newman, Debra Winger, Dustin Hoffman dan Micheal Douglas: sains dan computer, Micheal Dell dan Steave Ballmer; ahli arkeologi, Mark Stein; arkitek, Marcel Breuer; ahli antropologi, Ernest Gellner; ahli ekonomi, Alan Greenspan dan Milton Friedman; guru pengurusan, Peter Drucker; totkoh linguistic, Noam Chomsky dan Leonard Bloomfield dan sebagainya.

Kejayaan yang mereka capai hari ini adalah dari kemulian hati orang Islam, tetapi adakah mereka membalas budi baik orang Islam? Jawabnya, tidak sama sekali sebaliknya mereka sentiasa mencari peluang menggunakan kejayaan yang dikecap hari ini untuk membalas dendam.

Sealain dilindungi Amerika Syarikat, Holocaust juga digunakan sebagai penanda menghalalkan semua tindakan Yahudi. Sebagaimana yang dikatakan oleh Norman G. Finkelstein dalam bukunya The Holocaust Industry : Reflections on the Explotation of Jewish Suffering, industri hiburan hanya memperkukuhkan keyakinan dunia bahawa Yahudi pernah dianiayai dan mereka wajar bertindak untuk mengelak peristiwa itu berulang.

Telunjuk Yahudi

Amerika Syarikat sentiasa dan dijangka akan terus mengikut telunjuk Yahudi dalam menerajui dunia. Ini terbukti kerana selama ini Yahudilah yang menjadi tulang belakang dan perancang utama dalam mewarnai kejayaan yang dicapai Amerika Syarikat.

Walaupun ada sesetengah bangsa eropah yang tidak menerima Yahudi tetapi mereka tidak ada pilihan lain selain akur dengan kehendak amerika. Kini bangsa Eropah sibuk membicarakan tentang krisis hegemoni di antara Amerika Syarikat dan Bangsa Eropah.

Isu ini sebenarnya bukanlah suatu yang baru sebalinya telah wujud Sejak Amerika Syarikat muncul sebagi kuasa besar dunia pada akhir abad ke-19.

Jika kita amati sejarah dunia,selepas perang Dunia Kedua, Amerika Syarikat merupakan negara tunggal yang mendominasi dunia tetapi keselesaan mereka ini tergugat apabila berlakunya perang dingin. Ancaman datangnya daripada fahaman Lenin, Marx dan Mao atau lebih dikenali sebagai komunisme.

Pembahagian Dunia

Berikutan itu dunia terbahagi kepada dua iaitu kesatuan Soviet dan China manakal satu lagi ialah negara-negara barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat, dianggotai oleh Britain dan Perancis yang mengakui demokratik. Jerman ketika itu baru wujud selepas kalah perang. Eropah pada ketika itu baru mengalami kemusnahan selepas perang.Berikutan itu Eropah mula memerlukan bantuan. Amerka Syarikat menghulurkan bantuan untuk dua matlamat iaitu atas nama kemanusiaan dan bagi menjamin tiada gangguan mahupun ancaman daripada komunisme. Jadi, wujudlah European Steel Community dan Marshall Plan yang mana Amerika Syarikat memberi bantuan penuh untuk membangunkan semula Eropah.

Sementara itu Britain dan Perancis pula memdapat bantuan dan perlindungan Amerika Syarikat daripada ancaman fasisme Jerman semasa perang. Jadi semuanya dikuasai oleh Amerika Syarikat.

Bermula dari situlah kita boleh lihat bagaimana Amerika Syarikat jadi begitu hebat dengan sokongan dunia keseluruhannya. Sisitem politiknya yang kononnya betul-betul demokratik dengan kekuatan ekonomi yang begitu dominan dan apa yang paling penting adalah kekuatan ketenteraannya.

Bertitik tolak kepada empat factor ini juga mereka Berjaya mendominasi dunia. Disamping itu amlan tindakan satu pihak oleh Amerika Syarikat dalam urusan sejagat dengan mengenepikan pandangan dunia yang diwakili oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) sekalis gus melontar jauh amalan multilateralisme sebaliknya mereka kelihatan giat berusaha untuk mengamalkan unilaterlisme.

Berhati-hati

Dalam era serba moden ini kita bukan hanya perlu berhati-hati kepada Amerika dan Yahudi tetapi juga bangsa Eropah yang lainnya. Seajarah juga telah membukti bahawa bangsa Eropah juga tidak kurang hebatnya dalam usaha menguasai dunia. Pada abab ke-21 ini mereka terus berusaha mempertahankan nasib yang berkekalan selama 600 sejak menghalau orang Islam keluar dari Eropah pada abab ke-15.

Oarng Britain pula pernah menyerang China pada abab ke-19 dalam Perang Candu. Mereka menjual candu untuk melemahkan semangat orang China.

Di Malaysia pula mereka menggunakan taktik hampir sama iaitu mewujudkan kedai arak todi di ladang getah hingga menyebabkan kaum India menjadi pemabuk.

Menghayati Sejarah

Perjalana sejarah yang seumpana inilah yang sewajarnya kita kaji dan hasil kajian itu boleh diguna pakai sebagai mandate dalam usaha menyuntik semangat cintakan negara dikalangan rakyat Malaysia terutamanya generasi muda. Kita perlu sentiasa tekankan betapa pentingnya meneruskan perjuangan dalam memastikan negara bebas daripada cengkaman barat khasnya.

Selain menganalisis sejarah daripada bangsa asing, Masyarakat Malaysia juga wajar menghayati sejarah perkembangan jatuh bangun Negara sendiri iaitu dari zaman kegemilangan kesultanan Melaka, zaman penjajahan hinggalah kepada kejayaan-kejayaan yang kita raih pada hari ini.

Kita perlu mengenal bangsa Eropah dan Amerika Syarikat dalam kehidupan seharian sekaligus berusaha mengelakan diri daripada dijajah oleh kuasa-kuasa barat ini. Dunia yang bakal kita hadapi pada abab yang mendatang ini akan memperlihatkan pelbagai percubaan oleh mereka untuk menakluki kita semula sama ada secara langsung atau tidak langsung.

Sejarah Eropah sendiri adalah sejarah berperang, sejarah menguji kekuatan kerana apabila mereka bertemu penduduk di luar Eropah seperti Afrika dan Asia, mereka terus mencari peluang untuk menawan wilayah berkenaan. Apa pun kita juga wajar menyematkan rasa bangga terhadap rantau ini kerana telah ditawan secara ganas selama lebih 600 tahun oleh Eropah, seluruh dunia moden sekarang sudah mula mencabar kedudukan mereka dalam semua bidang.

Jepun telah banyak mendahului banyak Negara Eropah dan Negara moden lain manakala ChinaIndia mempunyai potensi dan kebolehan bukan sahaja menghapuskan pengaruh Eropah di rantau ini malah di benua Eropah sendiri. dan

Kita bagaimana ????





3 comments:

Unknown said...

saya setuju dengan apa yang diperkatakan.. :) dan sya minat untuk mengetahuo lagi dengan lebih lanjut tentang sejarah..

Unknown said...

saya setuju dengan apa yang diperkatakan.. :) dan sya minat untuk mengetahuo lagi dengan lebih lanjut tentang sejarah..

ayac said...


brazzers porno